Tanda tanda Kencing Manis Yang Kita Terlepas Pandang !

Assalammualaikum dan selamat sejahtera :)

"Kau dengar cerita tak pasal si Leman tu ?" tegur Abu kepada kawannya,Ali.
"Kenapa dengan Si Leman tu ?Kahwin lagi satu ke?"
"Apa pula kau .Macam mana nak kahwin satu lagi ,kaki sebelah dah tak ada ! Kena potong semalam !"



Haaa.Nak ke jadi macam Leman baru nak menyesal ? Bukanlah saya menggalakkan kaum Adam kahwin satu lagi ya kalau kaki tak kena potong ! :D Selalu kita terlepas pandang akan tanda tanda kencing manis yang kebiasaannya ramai orang hidapi sampailah tiba masanya doctor sendiri mengeluarkan kata kata ,"Maaf Encik/Puan , kami terpaksa memotong kaki Encik/Puan demi keselematan Encik/Puan ."

Amat penting sekali untuk kita ambil tahu terlebih dahulu akan Jenis Jenis Diabetes Yang Selalu Dialami oleh semua golongan tidak kira tua atau muda,lelaki atau wanita , miskin atau kaya :) Saya nasihatkan juga anda untuk mengambil tahu dan mengambil langkah sewajarnya seandainya anda mempunyai antara tanda-tanda kencing manis yang dialami.Selalunya , kita memang tak perasan simptom simptom diabetes ini sampailah tiba masa nanti di hospital barulah terkejut apabila dikhabarkan kita memiliki kisah yang sama seperti Leman tadi.

1.Selalu berasa lapar dan letih

Badan kita akan menukarkan karbohidrat yang dimakan menjadi gula dan sel di dalam badan akan menggunakan gula yang dihasilkan sebagai tenaga . Dalam proses untuk menjadikan gula sebagai tenaga , insulin diperlukan untuk membawa gula dari dalam darah pergi ke bahagian bahagian sel yang memerlukan tenaga yang banyak.Apabila gula tidak dapat dibawa ke sel dan akhirnya terkumpul di dalam saluran darah menjadi lebih banyak ,sel tidak mendapat gula dan tenaga tidak dapat dihasilkan ,maka kita akan menjadi lebih letih dan lapar !!

2.Kerap Membuang Air Kecil

Kebiasaan purata manusia yang normal membuang air ialah sebanyak 4-7 kali dalam masa 1 hari atau 24 jam .Namun , bagi mereka yang mengalami masalah kencing manis , mereka akan membuang air kecil lebih daripada itu .

Kebiasaannya sewaktu badan masih normal , gula akan diserap di dalam buah pinggan dan menjadi bahan buangan ketika kita membuang air kecil .Namun begitu , apabila terlalu banyak sangat kadar gula di dalam darah kita , buah pinggang tak dapat dah nak serap semua gula .Jadi , kita memerlukan lebih banyak cecair iaitu air untuk membantu penyerapan gula ke dalam buah pinggang .

Lagi banyak air kita minum , lagi banyak lah urine kita !

3.Bibir kering dan kulit gatal

Apabila badan kita memerlukan lebih banyak cecair untuk menghasilkan air kencing , secara tak langsung akan menyebabkan kulit menjadi lebih kering , malah bibir turut sudah tidak lembap lagi .Apabila kulit menjadi lebih kering ,ini akan menyebabkan masalah kulit gatal semakin menjadi.

Bacaan Gula Dalam Darah Semakin Menurun Dengan Vivix Shaklee!


Mengawal Kepekatan Gula Di Dalam Darah

Karbohidrat yang diambil akan ditukarkan kepada gula dan disimpan di dalam saluran darah .Apabila insulin tidak dapat dihasilkan,kadar gula akan meningkat dan menyebabkan masalah diabetes.Tetapi dengan adanya kandungan polifenol di dalam anggur muscadine di dalam Vivix , penguraian dan pencernaan karbohidrat akan diperlambatkan .Justeru , hal ini akan dapat mengurangkan kadar gula di dalam saluran darah.

Menyembuhkan Luka Dengan Kadar Segera

Pernah dengar kaki seorang lelaki yang pernah dipotong kerana luka yang tidak sembuh dan akhirnya menyebabkan nanah.Habis semua sel sel dan daging dari dalam kakinya mula rosak secara perlahan .Tapi , kandungan Polifenol Anthocyanins akan menggalakkan kadar penyembuhan luka dengan cepat dan pantas.








Dengan berbekalkan testimoni testimoni di atas  , saya berharap agak tuan dan puan terbuka hati untuk berikhtiar menggunakan Vivix Shaklee . Di samping kita berusaha janganlah kita sesekali lupa untuk menadah tangan memohon doa pada yang Esa agar kita diberi kesihatan yang berpanjangan sentiasa.

Saya amat berbesar hati untuk membantu tuan dan puan sekiranya tuan dan puan mengambil keputusan untuk berusaha bersama Shaklee .Untuk mereka yang lain , Vivix juga amat bagus untuk diamalkan bagi memastikan kesihatan dalaman serta luaran badan .Bukankah mencegah itu lebih baik dari mengubati ?

#vivixshaklee
#kencingmanis
#diabetes
#ostematrixshaklee
#coduiapj
#petalingjaya












Adakah Anda Penghidap Kencing Manis Yang Kronik ??



Assalam .

Kencing manis atau kita lebih kenali sebagai diabetes selalu menjadi masalah kesihatan yang sering dialami oleh semua golongan tidak kira peringkat umur. Tambah tambah lagi dengan kehadiran pelbagai jenis minuman dan makanan segera yang tidak memberikan sebarang manfaat kepada tubuh kita.

                                            
                                              .




Apa itu Diabetes @ Kencing manis ??

Kencing manis adalah suatu keadaan di mana seseorang itu mengalami masalah gula yang berlebihan di dalam saluran darahnya sehingga menyebabkan masalah yang lebih serius berlaku. Banyak orang yang saya jumpa kakinya terpaksa dipotong.Pada awalnya hanyalah kerana disebabkan luka yang kecil sahaja, tetapi lama kelamaan ia semakin merebak memakan daging dan sel daripada dalam dan kemudian mula bernanah.

Jenis jenis Diabetes

Saya pasti kebanyakan daripada anda hanya mengetahui kncing manis yang perlu disuntik dengan insulin itu . Sebenarnya ada lagi dua jenis kencing manis yang anda perlu tahu .

Diabetes Jenis 1

Diabetes jenis ini terjadi apabila sistem imun badan kita memusnahkan beta sel iaitu sel di dalam pancreas yang menghasilkan hormon insulin .Dari tadi asyik duduk sebut insulin sahaja kan ? Okay tugas insulin adalah untuk menghantar gula dari dalam darah kita ke bahagian sel sel badan .Sebab itulah kita boleh ada tenaga :)

Biasanya rawatan bagi golongan ini adalah dengan suntikan insulin yang disarankan oleh doktor.Ada tau kawan ibu saya hari hari kena suntik insulin .Berlubang lubang I tengok dia punya perut .Anda semua nak macam tu ke ??

Diabetes Jenis 2

Diabetes jenis 2 ini terjadi dalam pelbagai peringkat umur biasanya.Punca terjadi disebabkan pankreas menghasilkan insulin yang tidak mencukupi untuk mengawal kadar gula di dalam darah.
Kebiasaannya masalah ini disebabkan oleh berat badan yang berlebihan ,nutrient tidak mencukupi di dalam badan dan tidak mengamalkan gaya hidup yang sihat dan selamat.

Kebiasaannya mereka dinasihatkan untuk mengamalkan gaya hidup yang sihat dan lebih aktif seperti bersukan dan bersenam , makan banyak sayur dan buah buahan .Elakkan daripada pengambilan mi segera dan makanan serta minuman yang tidak berkhasiat.

Gestational Diabetes

Biasanya diabetes ini dialami oleh golongan ibu yang sedang mengandung disebabkan oleh insulin yang dihasilkan tidak dapat menampung aliran gula di dalam saluran darah ke seluruh sel untuk tubuh badan bayi dan ibu mengandung.

Namun , biasanya diabetes ini akan berkurangan dan pulih selepas minggu ke enam kehamilan tetapi ibu mengandung akan tetap berada di bawah pengawasan doktor kerana dikhuatiri mereka akan mengalami diabetes jenis ke 2 pula.

                                         



                                         
                                             

                                                         

Vivix Shaklee Mampu Merawat Masalah Diabetes Anda !!

Vivix memang sangat terkenal untuk masalah 3 serangkai iaitu masalah jantung , darah tinggi dan juga kencing manis.Kandungan Resveratrol di dalam Vivix ini membantu untuk meningkatkan system imunisasi and serta mengaktifkan gen penuaan .Resveratrol ini boleh didapati di tumbuh tumbuhan , buah buahan dan bijian serta kekacang.

Mengawal Kepekatan Gula Di Dalam Darah

Karbohidrat yang diambil akan ditukarkan kepada gula dan disimpan di dalam saluran darah .Apabila insulin tidak dapat dihasilkan,kadar gula akan meningkat dan menyebabkan masalah diabetes.Tetapi dengan adanya kandungan polifenol di dalam anggur muscadine di dalam Vivix , penguraian dan pencernaan karbohidrat akan diperlambatkan .Justeru , hal ini akan dapat mengurangkan kadar gula di dalam saluran darah.

Menyembuhkan Luka Dengan Kadar Segera

Pernah dengar kaki seorang lelaki yang pernah dipotong kerana luka yang tidak sembuh dan akhirnya menyebabkan nanah.Habis semua sel sel dan daging dari dalam kakinya mula rosak secara perlahan .Tapi , kandungan Polifenol Anthocyanins akan menggalakkan kadar penyembuhan luka dengan cepat dan pantas.

Jadi untuk anda yang mempunyai masalah diabetes ini , marilah berikhtiar bersama Vivix Shaklee.Sambil sambil itu , jangan lupa titipkan sekali doa supaya diberikan kesihatan scara berpanjangan dan dipermudahkan segala urusan .Mudah mudahan Allah memandang kepada usaha kalian .

Untuk yang masih sihat , kita tidak tahu apa yang bakal kita tempuh pada masa akan datang nanti .Sebelum apa apa terjadi bukankah lebih elok sekiranya kita mengambil langkah pencegahan terlebih dahulu bukan ??

#vivixshaklee
#vivixshakleebest
#ogos2016











Jangan Baca Kalau Nak Kulit Anda Terus Rosak !

Kulit manusia ni ada macam macam jenis dan karakternya .Ha , jangan sampai tak tahu kulit manusia pun ada kelas kelas yang tersendiri tau .Siap ada yang kata dekat saya lagi ,penting ke tahu jenis kulit muka ni ?Bantai sajalah pakai produk yang ada tu kalau muka elok je . Tidak tidak tidak !


Ramai yang ingat kalau pakai produk tu muka elok , cantik glowing glowing tu maknanya produk itu sesuai dengan muka anda .Salah tu ya akak akak semua !! Produk yang bagus biasanya akan mengambil masa antara 4-8 minggu .Kalau produk yang menjanjikan 3 hari dah putih ,dah flawless ,lupakan ! Lainlah cerita kalau anda nak kulit anda menggerutu 4 atau 5 tahun akan datang .



Sekarang ini cuba kita sama sama tengok jenis kulit yang manakah kita.Dah tahu keadaan kulit macam mana ,ciri ciri dia apa ,barulah senang nak belai dan manjakan .

Jenis-jenis Kulit Muka

Kulit Normal

Rata rata wanita Thailand dan Filipina memang memiliki kulit wajah yang agak normal di mana ianya tidaklah terlalu berminyak atau kering .Hanya biasa biasa sahaja tanpa ada sebarang masalah kulit yang serius.

Kebiasaannya , wanita yang memiliki kulit wajah yang agak normal ini memiliki kawasan T zone yang agak berminyak tetapi masih lagi terkawal .Kawasan T Zone kalau masih ada yang tak tahu ,ianya terdiri daripada hidung , dahi dan juga dagu.

Kulit Kering

Wanita yang memiliki masalah kulit kering ini biasanya akan kelihatan lebih berusia berbanding umur yang sebenar .Ini kerana kulit wajah yang kering biasanya akan kelihatan rapuh dan mudah berkedut ,malah teksturnya juga akan terasa lebih kasar.

Macam mana kulit boleh kering ya ?Haa , soalan ni selalu ditanyakan kepada saya .Kalau anda nak tahu , macam ni , sebum di wajah kita memang akan dihasilkan setiap masa untuk memastikan kelembapan kulit namun begitu apabila kulit kita menghasilkan jumlah sebum yang sedikit sahaja , ini akan menyebabkan kulit menjadi lebih kering .

Yang bahayanya lagi , kulit kering ni dia mudah nak terkopek atau mengelupas sebabnya ia tak kuat dalam erti kata lain ianya sangat rapuh .Bayangkan kulit kita ni macam pokok . Kurang airnya , mudah lah ia kering dan layu.Tak gitu ?

Kulit Berminyak

Haa , saya sendiri kategori kulit berminyak .Kenapa kulit kita boleh jadi berminyak ?Ini semua kerana sebum di wajah kita dihasilkan secara berlebihan dan proses ini juga dikenali sebagai seborrhea.Bila dah muka berminyak ni , mulalah macam macam problemnya , jerawatlah , blackheads and whiteheadslah dan yang paling parah ialah parut.Hmm.

Biasanya muka berminyak ini ada banyak faktor seperti keturunan atau genetik , masalah hormone dan jga sebab stress. Bagi yang selalu pakai make up ,tak mustahil make up yang akak akak semua pakai itu boleh menjadi punca kepada jerawat .

Jadi , sekarang bagaimana ? Dah boleh kenal pasti jenis kulit anda ? Bila dah tahu jenis kulit , langkah seterusnya ialah pilih skincare berkualiti yang bersesuaian dengan kulit wajah anda.
Janganlah muka berminyak pergi pakai yang normal skin punya skincare .Memang tak berkesan nanti , takut lain jadinya !

Atau anda nakkan consultation berkenaaan dengan wajah atau masalah kesihatan anda ?Saya lebih galakkan anda untuk detoks terlebih dahulu sebelum mengambil supplemen yang lain . Nak tahu lebih lanjut tentang detoks Shaklee atau apa apa sahaja berkenaan gaya hidup yang sihat dan juga tips kecantikan mengikut jenis kulit ?Cepat cepatlah hubungi saya ! Jangan dah nanti menyesal tak sudah ! Mulakan langkah anda sekarang !





SMS/WhatsApp/Call

+60107096284

Aini  Celik Genius








Tanda -Tanda Gastrik Yang Perlu Diketahui Oleh Anda !!

Assalammualaikum.
  
Hari ini nak cerita tentang masalah gastrik .Ramai betul ya sahabat sahabat saya yang mengalami masalah gastrik ini .Uhuk uhuk .Mujurlah Alhamdulillah saya tiada masalah ini .Bukan apa , kesian tengok . Lambat sikit je makan , sakit perut . Tak tahu lah macam mana rasa sakit perut dia tu .Hmm.




Apa Itu Gastrik Sebenarnya ??


     Gastrik itu ialah apabila anda berasa sakit di bahagian atas perut (abdomen) sehinggalah di bawah tulang dada (sternum) Ia biasanya datang dan pergi..Rasa sakit tersebut boleh berkurangan jika anda mengambil pain killer(tetapi jangan diamalkan selalu ya pengambilan pil killer ini).


Antara Simptom-Simptom Gastrik 

Perut kembung dan rasa sakit. 
Komplikasi berkembang di dalam kes-kes tertentu, dan boleh menjadi serius. Ini termasuk:

  •    Pendarahan ulser. Boleh menyebabkan pendarahan yang mengancam nyawa.
  •    Kebocoran asid. Keadaan ini terjadi apabila makanan dan asid di dalam perut terbocor keluar ke dalam rongga abdomen. Ini biasanya menyebabkan kesakitan teruk dan memerlukan rawatan doktor dan pakar.

Apakah ujian yang boleh dilakukan? 

  •     Gastroskopi (endoskopi) 
    Ujian yang boleh mengesahkan ulser perut. Dalam ujian ini doktor akan melihat di dalam perut anda dengan melepaskan teleskop fleksibel nipis ke bawah tekak anda (esofagus). Mereka boleh melihat apa-apa keradangan atau ulser yang ada.
  
  •     Ujian untuk mengesan pylori kuman H. (bakteria)  
  Biasanya dilakukan jika anda mempunyai ulser perut. Jika H. pylori dikesan maka kemungkinan ia boleh menjadi punca ulser. Secara ringkas, ia boleh dikesan dalam sampel najis (najis), atau dalam 'ujian nafas', atau daripada ujian darah, atau dari sampel biopsi yang diambil semasa endoskopi.

Haaa , takut kan ?? Tapi ramai yang masih buat tak endah je dengan masalah gastrik diaorang .Yang tak ada gastrik macam saya , janganlah kita happy sangat .hehe .Pemakanan pun kena jaga tau ! Atau ada cara lain anda boleh cuba untuk elakkan diri daripada masalah gastrik ini .

Jauhi Gastrik Dengan Set Gastrik Shaklee 

1.ESP Shaklee

ESP ini bagus untuk menghilangkan masalah gastrik kita .Kenapa ?Kerana ESP ini bersifat alkali .Gastrik yang kita alami itu disebabkan oleh asid yang berkumpul secara berlebihan di dalam perut ,jadi apabila asid bertindak balas bersama dengan alkali , ia akan menghasilkan sifat neutral pada dinding perut kita .

ESP ni juga membantu untuk menghasilkan sel sel baru dan kulit baru pada dinding perut kita . Jadi walaupun asid dah berkurangan menghakis dinding perut , tetapi dinding perut akan semakin menebal dengan sel baru semula.

2.Ostematrix

Ostematrix ini kan memang kaya dengan kandungan kalsium . Kalau anda nak tahu , kalsium ini bersifat alkali yang dapat meneutralkan si asid .Malah , ostematrix juga dapat menguatkan sistem tulang di dalam badan kita juga tau .

3. Vitamin B Complex

Vitamin B ini lebih dikenali sebagai vitamin anti stress yang bertujuan untuk mengurangkan tekanan yang dialami oleh si pesakit .Malah , kalau anda nak tahu kan , vitamin ini juga dapat menghilangkan rasa sakit yang dialami oleh si penghidap gastrik .

Kalau nak dibandingkan dengan pil penahan sakit , sangat berbahaya untuk mengambil pil pil tersebut kerana pil tersebut mempunyai kesan jangka masa yang panjang yang mungkin boleh merosakkan sistem tubuh badan dan juga fungsi buah pinggang .Malah , pada kesakitan yang seterusnya , anda mungkin terpaksa menaikkan lagi dos pil yang diambil.

 4.Peppermint Ginger Plus

 Mengandungi kandungan halia dan daun pudina yang dapat memberikan kelegaan pada perut anda .Malah , kalau anda nak tahu peppermint ginger plus ini sangat bagus untuk membantu proses pencernaan semulajadi tau .Lagi best tu , boleh juga diambil oleh mereka yang mengalami masalah mabuk kereta , laut dan sebagainya.

Sebelum terkena masalah gastrik ini , jomlah kita sama sama mencegah dahulu .Nanti dah kena ,jangan menyesal tau ?Bukankah kesihatan itu suatu amanah ?:) Jangan lupa juga tengok Punca Kepada Masalah Gastrik Yang Melanda Anda











2 Punca Gastrik Yang Anda Memang Tak Pernah Jangka !


Ramai antara kawan kawan saya yang menghidapi masalah ulser perut atau gastrik ini .Pantang sikit makan pedas , terjangkau waktu makan , memang pucat muka masing masing .Ketika bulan puasa memang ramai yang nampak macam tak bertenaga disebabkan masalah gastrik ini .Kesian diaorang .Kadang kadang sebab masalah gastrik je pun , terpaksa skip kuliah ..Ish3.


 Perut kita ini biasanya menghasilkan asid untuk membantu dalam penghadaman makanan dan untuk membunuh kuman (bakteria)di dalam perut. Asid ini bersifat menghakis, jadi sesetengah sel pada lapisan dalam perut dan bahagian pertama usus kecil (duodenum) akan menghasilkan mukus semula jadi.

Mukus ini bertujuan untuk melindungi lapisan perut dan duodenum.Biasanya kehadiran asid yang dihasilkan dengan mukus semulajadi ini sepatutnya perlu seimbang . Ulser boleh berkembang jika terdapat perubahan dalam keseimbangan ini, dan menyebabkan asid menghakis lapisan perut atau duodenum.

Dua Punca Gastrik Yang Perlu Diambil Tahu


Jangkitan Helicobacter pylori (H. pylori)

 Kajian menunjukkan bahawa 8 daripada 10 orang yang mengalami gastrik berpunca daripada jangkitan H. pylori adalah punca pada kira-kira 8 dalam 10 kes ulser perut. Lebih daripada satu perempat daripada penduduk di UK dijangkiti H. pylori pada peringkat tertentu dalam kehidupan mereka.  

Sebaik sahaja anda telah dijangkiti, melainkan jika dirawat, jangkitan biasanya kekal untuk sepanjang hayat anda. Dalam banyak orang, ia tidak menyebabkan masalah dan beberapa bakteria ini hanya hidup secara tidak langsung dalam lapisan perut dan duodenum.  

Walau bagaimanapun, pada sesetengah orang bakteria ini menyebabkan keradangan pada lapisan perut atau duodenum. Ini menyebabkan pertahanan mukus semulajadi akan terganggu yang membolehkan asid menyebabkan keradangan dan ulser.

Ubat-ubatan anti-radang - termasuk aspirin

 Ubat-ubatan anti-radang kadang-kadang dipanggil bukan steroid anti radang (NSAID). Terdapat pelbagai jenis dan jenama. Sebagai contoh, aspirin, ibuprofen, diclofenac,dan lain lain. Ramai orang mengambil ubat anti-radang untuk arthritis, sakit otot, dan lain-lain Aspirin juga digunakan oleh ramai orang untuk melindungi daripada pembekuan darah terbentuk.  

Walau bagaimanapun, ubat-ubatan ini kadang-kadang menjejaskan mukus untuk melindungi permukaan perut dan membolehkan asid menghakis dinding perut. Kira-kira 2 dalam 10 pesakit gastrik adalah disebabkan oleh ubat-ubatan anti-radang.Jadi , kurangkan pengambilan ubat anti radang yang boleh menyebabkan gastrik pada diri anda.

Tiada Lagi Masalah Gastrik dengan Set Gastrik Shaklee

1.ESP Shaklee

ESP ini bagus untuk menghilangkan masalah gastrik kita .Kenapa ?Kerana ESP ini bersifat alkali .Gastrik yang kita alami itu disebabkan oleh asid yang berkumpul secara berlebihan di dalam perut ,jadi apabila asid bertindak balas bersama dengan alkali , ia akan menghasilkan sifat neutral pada dinding perut kita .

ESP ni juga membantu untuk menghasilkan sel sel baru dan kulit baru pada dinding perut kita . Jadi walaupun asid dah berkurangan menghakis dinding perut , tetapi dinding perut akan semakin menebal dengan sel baru semula.

2.Ostematrix

Ostematrix ini kan memang kaya dengan kandungan kalsium . Kalau anda nak tahu , kalsium ini bersifat alkali yang dapat meneutralkan si asid .Malah , ostematrix juga dapat menguatkan sistem tulang di dalam badan kita juga tau .

3. Vitamin B Complex

Vitamin B ini lebih dikenali sebagai vitamin anti stress yang bertujuan untuk mengurangkan tekanan yang dialami oleh si pesakit .Malah , kalau anda nak tahu kan , vitamin ini juga dapat menghilangkan rasa sakit yang dialami oleh si penghidap gastrik .

Kalau nak dibandingkan dengan pil penahan sakit , sangat berbahaya untuk mengambil pil pil tersebut kerana pil tersebut mempunyai kesan jangka masa yang panjang yang mungkin boleh merosakkan sistem tubuh badan dan juga fungsi buah pinggang .Malah , pada kesakitan yang seterusnya , anda mungkin terpaksa menaikkan lagi dos pil yang diambil.

 4.Peppermint Ginger Plus

 Mengandungi kandungan halia dan daun pudina yang dapat memberikan kelegaan pada perut anda .Malah , kalau anda nak tahu peppermint ginger plus ini sangat bagus untuk membantu proses pencernaan semulajadi tau .Lagi best tu , boleh juga diambil oleh mereka yang mengalami masalah mabuk kereta , laut dan sebagainya.

Senang je kan ?? Sekiranya anda berminat hendak neutralkan keasidan di dalam perut anda , jomlah hubungi saya .Saya akan memberikan consultation yang terbaik untuk anda .Jangan risau , Shaklee ini memang tiada effect sampingan .Sebab ianya semulajadi , berkesan dan selamat .:)

Atau anda nak teruskan pembelian dengan satu klik sahaja lagi ??Mudah kan ??












   

Kebaikan Bersenam Untuk Ibu Hamil Yang Mereka Tidak Tahu


Assalammualaikum .

Siapa kata ibu mengandung ini tak boleh bersenam ?Hihi silap besar sebenarnya . Tapi , janganlah kita pergi lari maraton ke joging ke ,cari pasal namanya itu .Cuma ,adalah dia cara cara bersenam untuk ibu hamil yang betul dan bersesuaian dengan usia kandungan mereka .:)



Sebelum anda memulakan aktiviti senaman anda , jangan lupa minta nasihat daripada doktor anda dulu ya .Sekiranya tiada halangan dan komplikasi yang boleh terjadi apabila anda hamil , maka bolehlah anda teruskan dengan aktiviti senam ini :)


Untuk entry kali ini , saya nak highlightkan dulu untuk ibu ibu hamil tentang kebaikan bersenam ketika mengandung .Dah tahu kelebihan barulah semangat nak bersenam itu boost up ! Ya tak ?


KELEBIHAN BERSENAM KETIKA HAMIL


1.Lebih Ceria

Senaman sebenarnya boleh membantu ibu hamil untuk mengawal tekanan ketika mengandung .Ya lah kan ,kadang kadang mood ni memang asyik nak badmoodlah , sensitiflah .Ada je yang tak kena .Apabila ibu hamil ini bersenam , tekanan tersebut dapat dikurangkan kerana hormon endorfin (happy hormone ) akan dihasilkan secara semulajadi di dalam badan :)

2.Legakan Sakit Belakang Dan Belakang

 Apabila kita bersenam , secara tak langsung kita akan membantu postur pada bahagian belakang untuk lebih stabil ketika hamil .Hal ini dapat juga melegakan kesakitan bahagian belakang dan pinggang yang dialami oleh si ibu.

3.Atasi Sembelit

Masalah sembelit yang berlaku dalam kalangan ibu hamil biasanya berpunca daripada tekanan yang dihadapi oleh badan ketika hamil.Jadi apabila bersenam , secara tak langsung pergerakan usus dapat membantu mengatasi masalah sembelit ini .


4.Tidur Lebih Lena


Sesetengah ibu hamil memang sukar untuk melelapkan mata pada waktu malam .Apabila bersenam , tubuh akan lebih bertenang dan tekanan dapat dilegakan dengan baik . Kebimbangan yang dihadapi oleh si ibu juga dapat berkurangan .

5.Seri Si Ibu

Dengan bersenam  , peredaran dalam badan si ibu akan lebih lancar dan mudah untuk mengalir . Secara tak langsung wajah si ibu akan lebih berseri seri dan ibu juga akan lebih cergas dan bertenaga.
  

6.Berat Badan Lebih Ideal

 Sekiranya pada waktu hamil ini anda lebih aktif bergerak , masalah berat badan berlebihan ketika hamil dapat diatasi Apabila berat badan mula melebihi paras yang sepatutnya , bahagian belakang anda akan tertekan dan menyebabkan sakit pinggang.

Beberapa kajian telah menunjukkan bahawa senaman juga boleh mengurangkan risiko wanita untuk mendapat komplikasi ketika hamil seperti preclampsia dan kencing manis semasa mengandung.

Adakah selamat untuk bersenam ketika mengandung?

Jika anda memang gemar  bersukan dan bersenam sebelum hamil, digalakkan untuk meneruskan aktivit senaman anda dengan kadar yang sederhana .

Sekiranya anda tidak aktif bersenam sebelum anda hamil, jangan berputus asa! Mula perlahan-lahan dan beransur-ansur mengaktifkan diri supaya badan anda menjadi lebih kuat. 

Jika anda sihat, risiko komplikasi semasa hamil ,keguguran ,kelahiran bayi pramatang sangatlah kurang berisiko.Sebelum anda meneruskan rutin senaman lama anda atau memulakan senaman yang baru, anda perlu berbincang dengan doktor anda mengenai senaman semasa anda hamil. 

Hadkan senaman anda sekiranya berlaku beberapa perkara seperti berikut:
  •    Hipertensi(tekanan darah tinggi)
  •    Pendarahan faraj
  •    Air ketuban pecah
  •    Pening kepala yang teramat dan muntah muntah
Ataupun anda boleh lihat Set Mengandung Shaklee :)

Kenapa saya beria ia hendakkan anda mencuba set mengandung Shaklee ??

Sudah tentu kerana :

1.Ianya memang halal ! Ini yang paling penting bukan ?

2.Ianya diperbuat daripada bahan semulajadi yang tidak berbahaya untuk badan.

3.Ia memang bebas daripada bahan kimia yang membahayakan badan .

4.Ianya memang selamat untuk digunakan oleh ibu hamil :)

Atau anda hendak teruskan pembelian hanya dengan satu klik sahaja lagi !!




Cara Mengatasi Sakit Pinggang Si Ibu Ketika Hamil


Assalammualaikum .


Masalah sakit pinggang yang selalu ibu ibu rasa ketika menghamilkan anak mereka memang sangat sakit dan perit . Nak usung perut yang semakin membesar lagi .Nak buat kerja rumah lagi .Nak bekerja lagi . Kadang kadang memang sampai tak larat dibuatnya .Last last si suami yang menjadi mangsa untuk mengurut pinggang si ibu ketika tengah tengah malam.



Normalkah Sakit Pinggang Ketika Hamil ?

Ya , masalah ini memang normal berlaku dalam kalangan ibu yang hamil .Malah , wanita yang tidak hamil pun memiliki masalah ini :)

Punca Sakit Pinggang Ketika Hamil Terdapat banyak sebab-sebab yang mungkin mengapa ia berlaku. Berikut adalah beberapa sebab-sebab yang biasanya ketara dalam kalangan ibu hamil :)

    
Pertambahan berat badan 


 Semasa kehamilan yang sihat, wanita biasanya memiliki berat sekitar 60 kg hingga 70kg ataupun lebih . Tulang belakang anda harus lebih kuat untuk menyokong berat badan itu. Malah,berat bayi yang semakin meningkat dan rahim juga akan meletakkan tekanan ke atas saluran darah dan saraf di pelvis dan bahagian belakang .

    
Perubahan Postur


 Kehamilan akan menyebabkan anda mula perlahan lahan berubah cara berjalan , duduk dan berdiri .Hal ini boleh menyebabkan postur anda sebelum hamil dan selepas hamil menjadi berbeza. Akibatnya, bahagian belakang anda akan mula lebih "terpaksa" untuk menyokong badan anda dan juga bayi di dalam kandungan .
 
    
Perubahan Hormon


 Semasa mengandung, badan akan menghasilkan hormon relaxin yang membolehkan ligamen di bahagian pelvis untuk berehat dan sendi menjadi longgar sebagai persediaan untuk proses kelahiran. Hormon yang sama boleh menyebabkan ligamen yang menyokong tulang belakang untuk  membawa kepada ketidakstabilan dan kesakitan belakang badan.
  

   
Stress


 Tekanan emosi boleh menyebabkan ketegangan otot di bahagian belakang badan anda yang akan menyebabkan masalah sakit belakang . Jadi , ibu mengandung amat digalakkan untuk sentiasa berehat dan juga bertenang untuk mengurangkan rasa sakit belakang ini.

Atasi Sakit Pinggang Anda Dengan Ostematrix


Kandungan  kalsium, magnesium dan vitamin D dapat membantu membina saraf yang baik dan otot yang kuat. Kalsium adalah penting dalam mengekalkan tahap otot yang normal, postur yang sangat baik, dan pengecutan otot yang kuat.

Kalsium tidak boleh bekerja tanpa magnesium, kerana magnesium berfungsi untuk membantu penyerapan kalsium di dalam tulang .

Jom baca juga  Tips Melegakan Sakit Pinggang :)

Jadi , anda tunggu apa lagi ? Mampukah anda tahan kesakitan sakit pinggang itu sehingga bayi anda lahir ??

Lagipun , cuma RM 61 sahaja lagi untuk sebotol Ostematrix . Tak mahal pun ! Sebotol itu boleh bertahan sehingga sebulan !!

Nak lagi murah ??Boleh !!! Jom hubungi saya ! Saya boleh beri special price ;)

Atau anda nak teruskan pembelian dengan satu klik sahaja lagi ?Lagi mudahkan ??